Ads 468x60px

Τρίτη 20 Νοεμβρίου 2012

ΚΙΒΩΤΙΟ ΤΑΧΥΤΗΤΩΝ Ή ΣΑΣΜΑΝ


Όταν μιλάμε για κιβώτιο ταχυτήτων στο αυτοκίνητο εννοούμε ένα κουτί (ο τίτλος κουτί δίνετε για να είναι κατανοητός από όλους.) όπου περιλαμβάνει ένα σύνολο σταθερών και κινητών αξόνων και γρανάζια με σκοπό την ομαλή μετάδοση της κίνησης που παράγετε από τον κινητήρα στους τροχούς του οχήματος.
         Πιο αναλυτικά το κιβώτιο ταχυτήτων αποτελείτε από τρεις άξονες έναν ελεύθερο με γρανάζια υποπολαπλασιασμού ή άξονα εξόδου και δύο σταθερούς άξονες τον πρωτεύων και τον
δευτερεύων άξονα ο δεύτερος φέρει επάνω του γρανάζια υποπαλαπλασιασμού της μετάδοσης και είναι σταθερή και παράλληλη μεταξύ τους. Η κίνηση που παράγετε από τον κινητήρα του οχήματος και μέσω του στροφαλοφόρου άξονα μεταδίδετε μέσω του συμπλέκτη στο πρωτεύων άξονα του κιβωτίου ταχυτήτων όπου με ένα γρανάζι μεταδίδει την κίνηση στον δευτερεύων άξονα (αυτοί οι δύο άξονες είναι μονίμως σε εμπλοκή μεταξύ τους) και αυτός εμπλέκετε με ένα γρανάζι υποπολαπλασιασμου με ενά  γρανάζι υποπολαπλασιασμού που του αντιστοιχεί του άξονα εξόδου, δήλαδη ένα ζεύγος γραναζίων του δευτερεύοντα άξονα και του άξονα εξόδου αποτελούν μια σχέση η όπως το ξέρουμε εμείς μια ταχύτητα. Με λίγα λόγια όταν  επιλέγουμε κάποια ταχύτητα με τον μοχλό ταχυτήτων σημαίνει ότι εμπλέκουμε τα γρανάζια του δευτερεύοντα άξονα με τα γρανάζια του άξονα έξοδου.   
         Τα κιβώτια ταχυτήτων είναι 3 τύπων μηχανικά, ημιαυτόματα, αυτόματα.
Μηχανικά είναι τα κιβώτια ταχυτήτων όπου η επιλογή της ταχύτητας γίνετε από τον οδηγό του οχήματος. Με την βοήθεια του συμπλέκτη που συμπλέκει και αποσυμπλέκει την μετάδοση της κίνησης από τον κινητήρα στο κιβώτιο ταχυτήτων ο οδηγός μπορεί να επιλέξει την ανάλογη για την περίσταση ταχύτητα.
Τα ημιαυτόματα εννοούμε τα κιβώτια που αλλάζουν ταχύτητα κατ’ εντολή του οδηγού, αλλά με εντελώς αυτοματοποιημένη λειτουργία και χωρίς να απαιτούν κανέναν άλλο ειδικό χειρισμό εκτός από την αρχική εντολή. Σε αντίθεση με τα χειροκίνητα κιβώτια, δεν διαθέτουν πεντάλ συμπλέκτη, ούτε και χρειάζονται «τέχνη» στην οδήγηση, προσφέροντας όμως τον πλήρη έλεγχο του αυτοκινήτου στον οδηγό, ο οποίος μπορεί να επιλέξει ακριβώς τη σχέση στο κιβώτιο που θα ήθελε κάθε στιγμή. 
Τα αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων χαραχτιρίζονται 
από την ελλείψει του τρίτου πεντάλ οδήγησης δηλαδή του συμπλέκτη. Αυτά τα κιβώτια επιλέγουν την ανάλογη ταχύτητα μετάδοσης συμφώνα με τις στροφές του κινητήρα και αφήνοντας για τον οδηγό μόνο την επιλογή αν θα κινηθεί προς τα εμπρός η πίσω ή εάν θέλει να παρκάρει ή να αφήσει νέκρα στο κιβώτιο, όλα τα υπόλοιπα τα αναλαμβάνει το αυτόματα κιβώτιο ταχυτήτων.   

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...